Autor: Filip Kubeček
III. kategorie (16 – 19 let)
Návrat
Stojím mezi regály v obchodě s elektronikou, vybíraje si nový mobil. Dumám nad nejlepší variantou s pečlivým ohledem na poměr ceny a výkonu, když vtom zaslechnu rozhovor ve vedlejší uličce. Malá holčička se táže svého tatínka: „Tatí, k čemu je ta divná krabice?“ Nenápadně se ohlédnu, abych viděl, že ukazuje na vystavený gramofon. „To je takový přehrávač muziky, který se dřív používal místo počítačů a cédéček,“ vysvětluje otec. „Ahá, a proč se teda prodává i teďka, když máme počítače?“ nenechá se odbýt dcerka. Podnítila ve mně zvědavost a stejně jako ona jsem napjatě čekal, co na to táta odpoví. Ten si dal na čas. Mezitím jsem se nad touto otázkou zamyslel taky. Proč se vůbec ještě vyrábějí a prodávají gramofony? A týká se to jen gramofonů?
Pokrok nelze zastavit v žádné době, proto na svět přicházely, přicházejí a budou přicházet stále nové a nové věci.Ať už se jedná o výstřelky v módě, kultuře, umění nebo technice a jiném průmyslu. Otázkou však je, zda jsou všechny tyto moderní vymoženosti opravdu nové. Při podrobnějším zkoumání zjistíme, že pěkná řádka z nich je pouze modifikací či prostou kopií něčeho, co už minulost zažila. Studnice lidských nápadů nemůže být nekonečná a inspirace hraje větší roli, než si možná představujeme. Vždyť které literární či filmové dílo nenese znaky svých předchůdců? Nebo si snad myslíte, že námět Moliérova Lakomce pochází z jeho vlastní hlavy?
Stačí se rozhlédnout kolem sebe a zjistíme, kolik aktuálních trendů čerpá z dřívějších osvědčeností. Není tomu dlouho, co se automobilka Chevrolet rozhodla do své nové Corvetty zabudovat dělené zadní okno, které bylo charakteristické pro model z roku 1963. Sparta zase nedávno představila dresy pro nadcházející sezonu – jejich součástí se stane límeček, který je zdobil naposledy před více než dvaceti roky. V osmdesátých letech dětmi oblíbená a nedostatková céčka lze dnes koupit v každém hračkářství. Pánové znovu začínají nosit kníry a vousy, které ještě na počátku nového tisíciletí byly takzvaně „out“. Podobně bychom mohli jmenovat dále, návrat k dřívějším jistotám je u těchto případů víc než patrný. Zkrátka a dobře, nač se namáhat s vymýšlením něčeho neotřelého, když stačí jen zužitkovat dávno zapomenutý nápad našich předků? Mnohdy to ani nikdo nepozná.
Existují ale i věci, které se svým historickým původem vůbec netají, ba dokonce jsou na něj náležitě hrdé. Onehdy jsem v naší lednici objevil kečup se zlatou samolepkou hlásající „retro edice“. Zřejmě pocházel z jistého potravinového řetězce, který nedávno vyhlásil rovnou celý „retro týden“, v němž si zákazníci mohli koupit vybrané zboží v takových obalech, na jaké byli zvyklí pamětníci. Pro velký úspěch se akce opakovala a po tomto „exkluzivním“ sortimentu se jen zaprášilo! Na náplastech, jež nám leží v domácí lékárničce, si nelze nevšimnout sloganu „Drží jako tenkrát!“, který má za cíl vyrovnat se někdejší kvalitě. Staré značky u lidí jednoduše neztratily oblibu a všímá si toho současný marketing – například se začalo mluvit o obnovení značky Tuzex, za totality monopolního řetězce západního zboží. A týká se to i kultury, scénáristé a režiséři se čas od času vrátí k nějakému staršímu úspěšnému námětu a snaží se na něj navázat pokračováním. Je na tom vlastně založen princip seriálů.
Jak vidno, minulost na nás působí víc, než vnímáme, a promítá se do současného moderního světa. Stále má co nabídnout. Naši předkové byli stejně jako my moudří a vzdělaní lidé, plno věcí pro nás již předpřipravili a my je náležitě využíváme. Lidská vynalézavost nezná mezí, a proto se můžeme učit, inspirovat a tvořit na základě číhokoliv nápadu. Nebo dokonce vylepšovat, vždyť vývoj nejmodernějších přístrojů zahrnuje nespočet mezičlánků, na nichž pracovaly desítky až stovky lidí. Zbývá odpovědět na otázku, proč jsme svědky návratů produktů, které v dnešní době existují ve výkonnější, užitečnější, skladnější nebo „stylovější“ verzi. Navzdory přílivu všech nových věcí, kterými jsme obklopeni – ať už byl jejich původ opředený rozmanitým historickým vývojem, či nikoliv – se rádi vracíme k originálu z prostého důvodu: historie má své jedinečné kouzlo a pro některé ho bude mít navěky. Je to kouzlo tak silné, že jej nezastaví ani sebelepší
moderna, ať se bude snažit, seč může. I přesto se milovníci automobilů budou více rozplývat nad starou Tatrou T603 než nad nejnovějším Lamborginim a filmoví nadšenci zase spíše ocení revoluční techniky v raném vývoji kinematografie než pokrok v současné 3D vizualizaci. Proto se nemůžeme divit, když nás ovládne nostalgie a na pultech se vedle zboží nejmodernější elektroniky objeví klasický gramofon.
Zahloubán do myšlenek jsem přeslechl, co nakonec tatínek své dcerce odpověděl. Vyrušil mě až zaměstnanec obchodu: „Smím vám s něčím poradit, pane?“. „Ne, děkuji, není třeba…,“ zdvořile jsem odvětil, když tu jsem dostal nápad a ještě jsem prodavače zastavil: „Totiž, mohl byste mi ukázat tamty gramofony?“